24 juli 2008

Jag kastar skit omkring mig

Jag är så jävla trött på alla mönstermammor! Ni som får mig att känna mig som en misslyckad skitmorsa som bara gör fel hela tiden. För visst fan gör jag det. Jag jobbar (fel nummer ett, jag borde vara hemma eftersom min 14-månaders inte "är mogen" att börja på dagis) och är trött när jag kommer hem. Ibland orkar jag gå till lekparken eller nåt annat med lillfisen, men vissa dagar gör vi ingenting. Jag ger henne massor av burkmat fortfarande (dåååligt!). Jag rusar inte in till henne på en millisekund om hon gryr i sömnen. Jag orkar inte vara så jävla perfekt!

Och ärligt talat tycker jag att ni är hysteriska i jakten på perfektion. Släpp kraven en sekund och lev på riktigt istället.

10 kommentarer:

Linnea sa...

Oj då, ja, då är jag också en skräpmamma då. :) Inte för att jag bryr mig om vad andra tycker, men ändå. :)

Jag jobbar visserligen inte, men trött är jag ändå. Jag har en bebis till i magen, så det är antagligen därför, men visst kan man få lite dåligt samvete ibland för att man inte orkar leka så mycket med Vanja som man kanske skulle vilja. Men hon kan faktiskt leka själv, så det är ganska onödigt att ha dåligt samvete. =)

Vanja får visserligen ingen burkmat (eftersom hon totalvägrar mat på burk, om det inte är fruktpuré) men det händer att man inte orkar laga middag och då blir det gröt eller välling som gäller för Vanja. Funkar det med, säger jag. :D

Det finns inget som heter "perfekt mamma" och jag kan bli galen på den här hysterin om att man inte ska amma för att man kan få hängbröst eller att man måste tokbanta så snart ungen är född för att man kan ju inte se ut som folk.

Ähum...

LÖjligt. Vi är hur bra som helst, precis som vi är och våra ungar älskar oss just för att vi är som vi är. :)

Lena sa...

Men vad fan! Alla vill väl vara hemma med sina barn om de kan men om inte ekonomin tillåter så går det ju inte liksom. Sen så vill ju inte vissa det iofs och det är ju deras val. *fnyser*
Och här äts det också burkmat av och till så det så :)

Ida sa...

Det finns inga mönstermammor. Däremot finns det de som är jävligt bra på att se ut som mönstermammor. De kan ibland få en att känna sig misslyckad men man får inte tappa modet. Man är bäst på att vara sina egna barns mamma!

Burkmat är väl jättebra, då kan man ju lägga mer tid på sig själv eller familjen istället för att laga mat hela dagarna.

Anonym sa...

Håller med Ida fullt ut!

Det finns minsann inga mönstermammor och jag är helt övertygad att trots att du känner att du kommer till korta så kommer ingen någonsin bli en bättre mamma till din lilla dotter än just DU! Så heja dig och STOR KRAM

MissyElliot sa...

*Började jobba på sonens 1-årsdag Japp

*trött efter jobbet? Japp!

*Burkmat? Japp, tycker de är toppen när det behövs!

*skrika lite på natten? Japp

Ok, då kan jag hänga med i klubben, för hos mig var/är det precis sååå med båda mina barn.

ps kan tala om att de som ofta verkar som sååå perfekta bara visar en fasad. Fy på er, för att få andra att få dåligt samvete, när man absolut inte behöver ha det för vi gör ett toppenjobb, så det så!

:-)

Anonym sa...

Håller med tidigare kommentator :-) mönstermammorna lyckas nog bara med en fasad, finns nog inte någon som är helt perfekt utan man gör sitt bästa och ser till sitt barns bästa.

Anonym sa...

fasader fasader fasader... också skittrött på det. Bloggarna som vimlar av superlativ och ork. Här har det ju erkänts fram och tillbaka om kaoset och sömnstrulet. Nu har vi iofs det bra med sömnen just nu iaf.. Det går ju i perioder. Näe, själv säger jag som det är när folk frågar. Jobbigt och trött då och då. Jag bloggar ofta om att det romantiseras så mkt om hur det är att vara småbarnsmamma. Man ska va snygg, überglad och produktiv och så ska man vara hemmafru. FNYS!!!!! Jag skulle också vilja slippa sätta I på dagis i januari men se det går inte. Och där vi bor väntar många till 2 års dagen och jag ses som ett ufo som inte gör det... Stå på dig. Kram

Marita sa...

Alla: Tusen miljoner tack för kommentarerna! Egentligen VET jag ju att jag är den bästa mamma just Mira någonsin skulle kunna få. Och jag VET att folk är jävligt förtjusta i att visa upp en välpolerad fasad. Men ibland blir man bara så trött på att höra och läsa om alla andras perfekta liv/barn/förhållanden etc. Eller hur?

Frida sa...

Utan burkmat skulle mina Sessor svälta ;-)

Marita sa...

frida: Verkligen tur att det finns burkmat då! :D